Foto: Birgitta Holm KLANG utst. Konserthuset

DANDERYDS FOTOKLUBB

Vi träffas för att inspireras, uppmuntras, utmanas och utvecklas i trivsam miljö.

foto@danderydsfotoklubb.se – 070-855 38 00

2020 17 mars i o med Corona pandemins utbrott startade fotoklubben en privat grupp på Facebook.
Här är det »
70 % av medlemmarna anslöt sig inom kort, postar bilder och kommenterar.
Anslut dig du med!

Kom gärna på besök  –  vänligen  kontakta oss » i förväg.
Vi möts 2:a måndagen i månaden kl 19 på Träffpunkten Enebytorg, Alvägen 20B   Här är det »

I klubben har vi medlemmar med många olika intressen inom fotografi men gemensamt är att vi vill förstå fotografi och kunna uttrycka oss meningsfullt i bild för att fånga de bilder just “jag” vill få.

AKTIVITETER:
– Danderyds fotoklubb har 10 månadsmöten om året, ej juli och augusti.
– Klubbmöten med framstående, kunniga och inspirerande föredragshållare som berättar och bedömer våra tävlingsbilder.
– Vi har tekniska och andra utmanande fotouppgifter som utvecklar vår förmåga att  se, förstå och uttrycka oss i bild.
– Vi gör fotoutflykter både dagsutlykter och längre resor.
Några exempel på dagsutflykter är Nyfors i Tyresö nationalpark, Stockholms skärgård och Stömsholm. Flerdagarsresor har gått till bl a Höga Kusten, Åland, Gotska Sandön och Skåne. I november 2015 gjorde 14 medlemmar en fotoresa – en drömresa – till Sydafrika.

– DFK har cirklar/kurser i t ex Lightroom, Photoshop, Fototeknikens grunder, Bildbedömning, Bildskapande m m.

– Vi möts också i mindre intressegrupper f. n. pågår
– BILD-samtalsmöten
– GALLERI-besök
– Kurs i bildens språk 10 ggr i vår för Stefan F Lindberg

“Gråväder” foto Birgit Bodlund
 Fotouppdrag “fota januari” Vad är speciellt för januari?  Vad känner och upplever du i en månad som denna?
Birgits bild väcker känslan av mörker, väta och kyligt rusk som vi starkt associerar med januari.

MEDLEMSSKAP

Medlemsavgiften, 400 kr, sätts in på
PG 49 27 37-2
OBS! Glöm inte din E-POSTadress, ditt
namn, adress och telefonnummer,

Alla är välkomna! Klubben har både nybörjare och förnämliga fotografer.

Vi har olika målsättningar. Vi  vill fånga det vackra som vi fängslas av. Vi vill dokumentera och vi vill minnas. Vi vill fånga ögonblicket, vi vill berätta, vi vill väcka känslor och tankar.

Några lockas speciellt av det tekniska, av kamerans möjligheter, andra av hantverket, efterarbetet och det kreativa.

Vi har olika förhållningssätt:

• Observerande
  • Deltagande